Maatschappelijke betrokkenheid en technologische ontwikkelingen boorden een passie aan. In de ruim 20 jaar dat ik in de ICT werkzaam ben, besefte ik me steeds meer dat de de grootse innovatieve slagkracht die deze sector vandaag heeft, gepaard gaat met toenemende verantwoordelijkheid. Hand in hand met de toenemende afhankelijkheid van technologie neemt de impact die het heeft op mens en maatschappij eveneens toe. We kunnen daar grootse dingen mee doen maar die mogen niet ten koste gaan van de fundamentele waarden als vrijheid, democratie en grondrechten als privacy die daarvoor randvoorwaardelijk zijn. Bill Gates zei terecht dat techniek de wereld verandert. Laten we er een betere wereld van maken, voeg ik er graag aan toe. Daarmee gelijk een brug slaand naar ethiek. Niet alles wat kan, moeten we daadwerkelijk willen. En juist dat perspectief van de impact op mens en maatschappij is wat te weinig begrepen en gewaardeerd wordt. De recente Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) blies hier even wind in de zeilen, maar toch blijkt en blijft het lastig.
Juist daarin zag ik een uitdaging. Privacywet- en regelgeving aantrekkelijk en leuk maken. Ik experimenteerde met diverse vormen. Zowel in periodieke bijeenkomsten als in trainingen. Maar het meeste effect en verreweg het leukst om te doen, bleek wel de Privacy Escape Room. Het is deze privacy awareness game die als eerste in Privius geborgd is. Waar het met Privius naartoe gaat zal de toekomst uitwijzen maar het staat voor kennis, passie en visie in diensten waarmee innovatieve opdrachtgevers geholpen worden in begrip en implementatie van het beveiligen van informatie, het beschermen van persoonsgegevens en het realiseren van maatschappelijk verantwoorde toepassingen.